Umíte do toho nekoukat?

21.06.2022

Jak si odpočinout od telefonu a nedělat si u toho zle?

Odpojení od internetu může prospět vaší duševní pohodě, ale nemusíme hned rozjíždět digitální detox  (na který se podíváme zanedlouho). Pojďme si nejdříve stanovit hranice a ujistit se, že svá zařízení používáte způsobem, který vašemu emocionálnímu a fyzickému zdraví prospívá a neškodí.

Buďte realističtí

Pro mnoho lidí nemusí být úplné zřeknutí se všech forem digitální komunikace možné, zejména pokud skutečně spoléháte na to, že budete ve spojení kvůli práci, škole nebo jiným povinnostem.

A kdy je dobré omezit používání digitálních zařízení?

  • při jídle, zejména když stolujete s dalšími lidmi
  • když se probouzíte nebo jdete spát
  • když pracujete na nějakém projektu nebo koníčku
  • když trávíte čas s přáteli nebo rodinou
  • než jdete večer spát

Stanovte si limity

Pokud potřebujete svá zařízení během dne kvůli práci, zkuste si udělat mini detox na konci pracovního dne.

  • Vyberte si čas, kdy chcete internet vypnout, a pak se zaměřte na to, abyste strávili večer zcela bez věcí, jako jsou sociální média, textové zprávy, online videa a další elektronická rozptýlení.

Můžete například chtít během cvičení používat telefon k přehrávání playlistu Spotify nebo Apple Music, ale nastavení telefonu do režimu letadlo zajistí, že vás během cvičení nebudou rozptylovat telefonní hovory, textové zprávy, jiné zprávy nebo oznámení aplikací.

Omezení používání sociálních médií na přibližně 30 minut denně může výrazně zlepšit pohodu a snížit příznaky osamělosti a deprese.

Nepoužívání mobilních zařízení bezprostředně před usnutím může být také užitečné. Jeden z výzkumů zjistil, že používání mobilních zařízení je spojeno se špatnou kvalitou spánku, nedostatečným spánkem a nadměrnou denní ospalostí.

Vynechejte ležení v posteli a hraní na telefonu a zkuste si místo toho před spaním několik minut číst knihu nebo časopis.

Dalším způsobem, jak začít s digitálním detoxem, je vypnout na telefonu push notifikace. Mnoho aplikací sociálních médií, včetně Facebooku, Instagramu, Twitteru, Pinterestu a zpravodajských webů, posílá upozornění pokaždé, když dostanete zprávu, zmínku nebo nový příspěvek.

Místo toho, abyste kontrolovali aplikace nebo webové stránky pokaždé, když se objeví nová zpráva nebo příspěvek, vyhraďte si každý den určitý čas, kdy budete zprávy nebo zmínky kontrolovat. Pak si vyhraďte určitý čas, přibližně 20 nebo 30 minut, který věnujete dohánění a odesílání odpovědí.

Studie zjistily, že pouhá přítomnost mobilního zařízení, i když ho aktivně nepoužíváte, snižuje úroveň empatie a snižuje kvalitu konverzace při interakci s ostatními lidmi, což je jev, který vědci nazvali "iPhone efekt".

Je to možná drastické, ale zkuste nechat telefon doma...

Články s podobnými tématy