Alex Dowis: Z podchodu do světel ramp

„Já maluju čtyři čáry za vteřinu,“ říká bez přehánění. A diváci žasnou – nejen nad rychlostí, ale i nad tím, že z takového tempa vznikají realistické obrazy.

Zatímco většina lidí u nás jeho jméno možná nikdy neslyšela, v zahraničí ho znají miliony. Alex Dowis je výtvarník, scénograf a performer, který jako první na světě začal malovat světlem na velké plátno. Zní to jako kouzelnický trik – a přesně to si spousta diváků také myslela. Jenže žádný trik v tom není. Jen přesně načasované pohyby, matematicky spočítaná perspektiva, zvláštní fosforová plocha a… světlo.

Dowis se narodil jako kreslíř. Začínal s graffiti v pražském metru, prožil si vyhazov z domova i dvoudenní pobyt v cele, když ho chytili. Tehdy šlo hlavně o to, být rychlý a uniknout. Přesně tahle zkušenost ho ale vybavila dovedností, kterou dnes využívá v jiném kontextu: při light artových performancích.

Lev v životní velikosti, portréty známých osobností nebo scény, které mají sílu filmového záběru. To všechno Alex dokáže za několik málo okamžiků vytvořit!

Vymyslel techniku, která neexistovala

V roce 2009 Alex vymyslel způsob, jak malovat světlem na vertikální fosforové plátno. Trvalo mu tři roky, než vyvinul správný materiál a světelný nástroj. Když byl připraven, přihlásil se do pořadu Česko Slovensko má talent – chtěl si udělat reklamu na výtvarný ateliér. Jenže televize udělala něco jiného: rozjela jeho kariéru.

„Myslel jsem, že tam ukážu pár technik, a tím to skončí. Ale light art tak zaujal, že všechno ostatní šlo stranou,“ vzpomíná. Od té doby objel přes deset zahraničních verzí talentových soutěží, včetně America’s Got Talent, kde mu Simon Cowell řekl: „It was brilliant.“

Jeho vystoupení sledovaly desítky milionů lidí. Na pláži v Zanzibaru ho poznal místní rybář. „Pro mě to byla zkušenost, kterou bych si nikdy nemohl koupit. Hodina v americkém prime timu by jinak stála miliony,“ říká.

„Jsem malíř, ne kouzelník“

Přesto je light art stále tak neznámý, že mu lidé často nevěří. Myslí si, že za obrazem je projektor, že je to video, že je to trik. „Musím nejdřív vysvětlovat, co to vlastně je – a pak teprve můžeme mluvit o tom, co tím chci říct,“ dodává.

A právě to je pro něj důležité. Dowis nechce jen ohromovat technikou. Chce vyprávět příběhy. Pomocí obrazů, které vznikají a mizí v několika vteřinách. „Když to dělám nejlíp, mám pocit, že mě to samo vede. Vstoupím do zóny a stávám se součástí toho, co kreslím.“

Přiznává, že takové výkony jsou extrémně náročné. Nejen fyzicky – když vystupuje, nachodí kilometry a koordinuje každý pohyb, aby nesmazal to, co už vytvořil – ale i mentálně. „Musím obraz vidět před sebou ještě dřív, než ho nakreslím. Děje se to v hlavě, jako rovnice.“

Z tunelů do divadla

Dnes už má za sebou i celovečerní představení. Maluje nejen světlem, ale i pískem, rukama, spreji, světelnými meči. Vytvořil několik scénických inscenací, z nichž některé odehrál i ve třech performerech. V divadle Archa nebo ve Fantastice. A ano – stále občas vytáhne sprej a dá si „nostalgické“ graffiti. „Jo, naposledy jsem si střihl metro. Dneska je to těžší než dřív, ale pořád mě to táhne,“ přiznává se smíchem.

Nejen umělec, ale i táta

Na rozhovoru je zřejmé, že Alex není jen performer. Mluví i o tom, jak ho ovlivnila smrt jeho syna, jak se snaží být dobrým tátou pro svou dceru, a jak si s ní užívá obyčejné chvíle. „Děti nám připomínají, co je důležité. I obyčejná radost z blbostí.“

Ztráta blízkého člověka v něm něco zlomila – a zároveň otevřela nový pohled. „Začal jsem brát lidi jako jednu velkou rodinu. Neřeším kulturu, rasu ani národnost. Z ptačí perspektivy jsme jedna lidská plíseň na modré kouli.“

Sní o velkém příběhu

Dnes 80–90 % jeho práce směřuje do zahraničí. Ale to hlavní má teprve přijít. Už deset let pracuje na celovečerním představení, které má nést silné environmentální a společenské sdělení. Jenže narazit v Česku na partnery, kteří věří v neexistující umění, není snadné.

„Potřebuju orchestr, scénu, finance. Ale vím, že to udělám. Jednou. I kdyby to měli po mně dokončit jiní.“

Tím „jinými“ myslí i své svěřence – buduje si tým a učí nové umělce. Ví, že světelný tanec není pro tělo věčný. Ale i to přijímá s klidem.

Závěrem?

Alex Dowis je důkazem, že i z pražského sídliště se dá dojít na pódia, kam míří reflektory celého světa. Umění nemusí být jen na stěnách. Může žít, dýchat, zhasínat a znovu se objevovat. A možná právě tím víc zasáhne.

Maluje světlem. Ale to, co po něm zůstává, není jen obraz. Je to otisk v hlavě. Někdy silnější než věci, které trvají navždy.

Celý podcast s Alexem Dowisem si poslechněte ZDE

Autoři: Antonín ParmaDavid Seibert a Tomáš Poucha

Foto: archiv Magnoli

Zdroj: Magnoli Universe

Článek vznikl s podporou AI.

Články s podobnými tématy

Show more
Alex Dowis: Z pražského metra až do America’s Got Talent
Podcast
Osobnosti

Alex Dowis: Z pražského metra až do America’s Got Talent

Světově uznávaný light artist popisuje cestu od graffiti k magii světla. Další Magnoli Universe

Show more
4. O bezmoci
Podcast
Osobnosti

4. O bezmoci

Jak jsem nejdřív nechtěla dělat nic, protože jsem nevěděla co... Pokračování osobního podcastu Kláry Mandausové

Show more
Rozhovor s Klárou Mandausovou: Paniku si můžete i ochočit
Podcast
Osobnosti

Rozhovor s Klárou Mandausovou: Paniku si můžete i ochočit

Když vám vypne tělo i mozek – a vznikne nový život. Rozhovor s autorkou podcastu Paní Panika pro Magnoli Universe.

Show more
Paní Panika 3. O tušení
Podcast
Osobnosti

Paní Panika 3. O tušení

Prosím vás, my k vám nepřijedeme, možná budeme žít u benzínové pumpy. Pokračování osobního podcastu Kláry Mandausové.

Show more
Paní Panika 2: O (bez)naději
Podcast
Osobnosti

Paní Panika 2: O (bez)naději

Nevidíte, madam, že vám blikají kontrolky aneb Začátek proměny řidiče v neřidiče... Další díl poutavého podcastu je tady

Show more
Rajmont: Nespoutaný herec, co utekl stereotypu
Podcast
Osobnosti

Rajmont: Nespoutaný herec, co utekl stereotypu

V Národním byl 18 let. Pak odešel a přišla svoboda. S Tondou Parmou mluví Filip Rajmont i o životě po velkých flámech.

Show more
Když nicnedělání pomáhá s velkými rozhodnutími
Podcast
Osobnosti

Když nicnedělání pomáhá s velkými rozhodnutími

Ne každé velké rozhodnutí musí přijít po bezesné noci a nekonečných tabulkách. Někdy stačí udělat to nejodvážnější: nechat věci být.

Show more
Filip Rajmont: Proč jsem flámy vyměnil za brokolici?
Podcast
Osobnosti

Filip Rajmont: Proč jsem flámy vyměnil za brokolici?

Úspěšný český herec otevřeně o svojí profesi, Pavlovi Novotném, coming outu, terapii i o tom, proč už místo piva raději cvičí. To vše v Magnoli Universe.

Show more
Terezie Kovalová: Od terapie k vysněnému albu
Podcast
Osobnosti

Terezie Kovalová: Od terapie k vysněnému albu

„Orfeus je první vlaštovkou z mého nitra, které se konečně odvažuji naplno ukázat světu,“ naznačuje Terezie osobní rozměr své tvorby. Album „ZINKA“ vzniklo osudu navzdory.

Show more
Robert Vano: Když přežijí jen švábi a platinová fotka
Podcast
Osobnosti

Robert Vano: Když přežijí jen švábi a platinová fotka

Když chcete být jako Beatles a skončíte jako legenda fotografie. Robert Vano o snech, zdraví a radosti z maličkostí.

Show more
Monika Načeva: Hudba, která se nedá zařadit
Podcast
Osobnosti

Monika Načeva: Hudba, která se nedá zařadit

Hledá poezii v temnotě a tvoří hudbu, která se nevejde do žádného žánru. Monika Načeva o svobodě, divadle i kosmických zvucích.

Show more
Robert Vano: Švábi, platina a životní lekce
Podcast
Osobnosti

Robert Vano: Švábi, platina a životní lekce

Od útěku před režimem až po platinové fotografie. O životní síle, která inspiruje i v osmdesáti. Mistrovská lekce pokory a života od Roberta Vana.

Show more
Načeva: Poezie, která neskutečně zní
Podcast
Osobnosti

Načeva: Poezie, která neskutečně zní

„Je to taková psychohudba,“ říká o své nezařaditelné tvorbě zpěvačka a herečka Monika Načeva. Jak zraje poklad české moderní hudby?

Show more
Michal Prokop: Muzika mě drží nad vodou. I teď, když chystám novou desku
Podcast
Osobnosti

Michal Prokop: Muzika mě drží nad vodou. I teď, když chystám novou desku

„Muzika mi to vrací. Když ji dělám naplno, je to jako bych se vrátil domů“, říká legendární český muzikant Michal Prokop. Jeho nové album Ostraka vychází 25.dubna 2025.

Show more
Michal Prokop: Hudba jako životní linka
Podcast
Osobnosti

Michal Prokop: Hudba jako životní linka

Michal Prokop otevřeně o hudbě, emocích, politice i strachu z umělé inteligence. A hlavně o nové desce, která brzy vyjde.

Show more
Zdraví bez extrémů: Margit Slimáková o boření mýtů ve stravování
Podcast
Osobnosti

Zdraví bez extrémů: Margit Slimáková o boření mýtů ve stravování

„Naprostá většina z nás nepotřebuje žádného experta ani diety. Nezapomínejme respektovat a vnímat svoje tělo“, říká známá blogerka.

Show more
Margit Slimáková: O skutečném jídle, systému, který selhává, a naději, že to můžeme změnit
Podcast
Osobnosti

Margit Slimáková: O skutečném jídle, systému, který selhává, a naději, že to můžeme změnit

Povídali jsme si s Margit Slimákovou, nejznámnější českou výživovou specialistkou, blogerkou, a ženou, která odvážně pojmenovává to, co v naší společnosti dlouhodobě nefunguje.

Show more
Andělská trilogie Vladimíra Mišíka
Podcast
Osobnosti

Andělská trilogie Vladimíra Mišíka

„Chtěl bych vám vzkázat, abyste si užívali muziky, ať už v klubech, nebo velkých halách,“ vzkázala národu z videa absolutní legenda české moderní hudby.

Show more
Tomáš Etzler: Z chaosu k rovnováze - cesta k vnitřnímu klidu
Podcast
Osobnosti

Tomáš Etzler: Z chaosu k rovnováze - cesta k vnitřnímu klidu

Co spojuje válku, ADHD a lezení? Tomáš Etzler. Bývalý zpravodaj CNN a České televize vypráví o životě v neustálém pohybu.

Show more
Rudy Linka: O domově, jazzu, Americe i české mentalitě
Podcast
Osobnosti

Rudy Linka: O domově, jazzu, Americe i české mentalitě

„Není větší bláznivý nápad než to, co jsem udělal já – odejít do New Yorku a chtít hrát jazz,“ říká slavný kytarista Linka.