
Pavel Rataj: Na vztahy nejsou žádné návody
Co všechno zaznělo na narvaném Magnoli večeru – Čáry v písku? Přece jen máme nějaké návody… Tohle jsou nejsilnější myšlenky.
Večer „O čem se mlčí“ byl součástí cyklu Čáry v písku, který pod hlavičkou Magnoli otevírá témata, jež běžně zůstávají na okraji pozornosti – protože jsou příliš křehká, složitá, nepohodlná, nebo zkrátka neviditelná. Tentokrát jsme se ponořili do světa vnitřních zápasů, nevyřčených bolestí, zadržených slov a životních zkušeností, které formují naši odvahu být pravdiví sami k sobě. Panická ataka, bezdětnost, těžké mateřství, zkušenost se strachem a cesta k přijetí – to vše zaznělo v osobních výpovědích pěti žen, jejichž hlasy se navzájem doplňovaly, rozvíjely a propojovaly. Nešlo o terapii ani o odpovědi, ale o sdílený prostor, kde má smysl naslouchat. I tehdy – a právě tehdy – když nevíme, co říct.
Paní Panika: příběh Kláry Mandausové
Klára Mandausová, novinářka a autorka podcastu Paní Panika, přiznala, že celý projekt začal jako spontánní nápad. Chtěla natočit pár videí pro své přátele na Facebook, aby se podělila o zkušenost s něčím, o čem se nemluví. Nakonec se z toho stala série podcastů, která našla silnou odezvu. Důvod? Sdílela to, co mnoho lidí zažívá, ale neumí to pojmenovat – panické ataky.
Do svých 38 let si myslela, že duševní problémy aspoň pro ni neexistují. Když člověk nemá energii, má si dát pauzu. Když je smutný, má si s někým promluvit. Všechno se přeci dá vyřešit. A pak její čtyřletá dcera málem vykrvácela při nepovedené operaci mandlí. Ona sama tehdy držela vše pohromadě – fungovala, pečovala, zachraňovala. Když bylo dítě v pořádku, ona se zhroutila. První panický záchvat přišel v autě. Bála se, že má infarkt. Mrtvici. Nebo že umírá.
Začalo období popírání. Říkala si, že to byla jen jedna epizoda. Ale panika se vracela, zabírala stále víc prostoru. Až přišla i do jejího posledního bezpečného místa – domova. Přišlo rozhodnutí: „Takhle to dál nejde.“
Nejprve prosba do prázdna – sepnuté ruce a věta „ať se něco stane“. A pak první kroky. Začala psát. Ne jako terapii, ale protože to v ní znovu ožilo. Navzdory zkušenostem novinářky teprve tehdy psala „za sebe“. Současně začala pracovat s odborníky. Dostala jednoduchou radu – nečekat, až to přejde. Nepotlačovat. Neutíkat. Ale žít v souladu se sebou. A když to přijde – odvést pozornost. Například počítat listy na stromech nebo hvězdičky na plavkách. Prosté, ale účinné.
Zásadní moment nastal, když o svém příběhu napsala článek. Získala největší čtenářskou odezvu ve své kariéře. A došlo jí, že to není jen její téma. Paniku žije víc lidí. Jen o tom nikdo nemluví.
Královna děsu: Petra a dvacet let s panikou
Petra, známá mimo jiné z Pravého domácího časopisu, popsala svůj příběh s odstupem i humorem. První panická ataka ji zasáhla v devatenácti letech ve Francii, kde si připadala jako dospělá, a během čtrnácti dní se ocitla na hraně zhroucení. Nedokázala jít do autobusu. Nedokázala být sama. Měla pocit, že zažívá něco, co ještě nikdo nikdy nezažil.
Vrátila se domů. A tam se složila. Tělo odmítalo fungovat. Ataky přicházely nečekaně, často s takovou silou, že přestávala mluvit, ztrácela schopnost orientace, dostávala záchvaty zvracení. Panika byla neovladatelná, ale její tělo se bránilo i lékům. Když dostala anxiolytika, panika je odmítla přes zvracení. Když přišly čípky, panika si našla další cestu.
A přesto říká: „Panika je zpráva.“ Ne rozpad. Ne nemoc. Ale signál. Tělo říká: „Nežiješ v souladu.“ A pak to vzdá. A vypne. Na sílu. Až vás to donese k tomu, že najednou začnete chápat. Že pod povrchem děsu je síla, kterou lze nasměrovat. Tělo vás vede, jen je potřeba slyšet.
Humor, děti, vypnuté nohy: jak tělo mluví
Petra přidala i odlehčující momenty. Popisovala, jak dnes doma humor pomáhá zvládat i vypnuté nohy – situace, kdy jí tělo najednou přestane sloužit, protože přepálila energii. Její děti už vědí, co se děje. A humor se stává prostředkem, jak tomu dát jiný rámec. Ne popřít, ale přijmout s nadhledem.
Vzpomínka na příběh ženy, která si při panice myslela, že padá, a musela ji držet celá rodina, aby mohla umýt nádobí, ukazuje, jak absurdní a současně hluboké jsou lidské reakce. Ale i absurdní situace je příležitostí k pochopení. A přijetí není slabost. Je to začátek.
Z těla ven: bezdětnost a adopce jako cesta k sobě
Martina Hynková, novinářka a autorka knihy Žiju bez dětí, přinesla další rovinu. Sdílela svou sedmiletou zkušenost s touhou po dítěti, hormonálními léčbami a nekonečnými pokusy. Vše marně. Nakonec tělo i psychika začaly vypovídat službu. Až když pochopila, že musí „vzít tělo zpět“, že to není o doktorech, ale o ní, nastal zlom.
V momentě, kdy odnesla léky do lékárny, řekla si: „Přijímám, že nebudu mámou.“ A začala se uzdravovat. O rok a půl později přišla adopce. Dnes má tři děti, ale příběh není o vítězství. Je o pochopení, že i bezdětnost je legitimní cesta. Napsala o tom knihu, protože v době svého trápení neměla po ruce nikoho, kdo by jí ukázal, že život bez dětí není prázdný. A chtěla být tou ženou, která dnes už někomu jinému řekne: „Podívej, i takhle se dá žít.“
Stíny mateřství: Barbora Kroužková a různé tváře ženství
Barbora Kroužková doplnila opačný pól – jaké to je, když dítě přijde, ale mateřství není jen naplněné světlem. Otevřela téma, že i „šťastné“ situace mohou nést těžké vrstvy, a že i v mateřství se dá ztratit, vyčerpat, neporozumět si. Její kniha Odstíny mateřství je mozaikou příběhů žen, které se s tím vyrovnávají každá po svém. Včetně jednoho muže – protože rodičovství není otázkou pohlaví. Je to vztah.
Obě ženy ukazují, že být „divná“ není porucha. Ale možnost jiného pohledu.
Strach jako podhoubí všeho: příběh Báry
V závěru večera vystoupila Bára s hluboce osobním vyprávěním. Její druhá dcera se narodila s vážnou vývojovou vadou – bez vyvinutého jícnu. Diagnóza přišla nečekaně, přímo při porodu. A tehdy pochopila, jak paralyzující může být strach. Nejen kvůli dítěti. Ale i kvůli sobě. Strach svazuje. Blokuje. Ničí.
Ale Bára se rozhodla jít jinak. Vzala situaci jako výzvu. A pochopila, že klíč není v boji. Ale v přijetí. Přijetí i těch nejhorších scénářů. Dokázala si říct, že je tady, že její dcera je tady, a že je potřeba naslouchat sobě i tělu. Pocity jsou barometr duše. A právě v nich je ukryt kompas.
Říká, že člověk, který přijme život i se smrtí, najde největší naději. A že bolest, ať už duševní nebo tělesná, není nepřítel. Je komunikační nástroj. Ukazuje, že něco v nás chce být slyšeno.
Společný motiv: pocity, tělo, přijetí
Bára, Klára, Petra i Martina se nakonec dotýkají stejného místa: že náš vnitřní svět je platnější než očekávání vnějšího. A že v okamžiku, kdy si dovolíme nechat mluvit své tělo, své pocity, své srdce – teprve tehdy začínáme žít autenticky.
A i když společnost často nevnímá tyto hlasy, večer ukázal, že právě v tichu, které jsme donedávna nesli každý sám, se může objevit něco společného. Skutečná blízkost.
Závěr: extrém jako zdroj světla
V Čarách v pístu (a Magnoli vůbes) si vědomujeme, že výhoda extrému je právě v jeho extrémnosti. Je ostrý, zřetelný, nepřehlédnutelný. Ale také přenosný. Skrze analogii. Panika, bolest, ztráta, neplodnost – to nejsou jen individuální osudy. Jsou to brány. Pokud je projdeme, můžeme pak mluvit i za ty, kteří ještě nemluví. I když se nás nemusí přímo týkat jednotlivé problémy, můžeme si toho z nich hodně vzít do svých životů, poučit se, nebp prostě vědět, že na to nejsme sami.
Večer tak nebyl „temný“. Byl opravdový. A to je mnohem víc.
Autor: Tomáš Poucha
Foto i zdroj: Magnoli