Píšete knihu? A pro koho?

Čtvrtý díl seriálu: Komu je vaše kniha určena a proč je zajímá?

Knihu můžete rozhodně napsat, aniž byste se zajímali o to, kdo je vaším publikem. Ale nečekejte, že se jí bude dařit. Ve skutečnosti existuje název pro knihu, která je napsána bez ohledu na publikum - říká se jí deník. Pokud chcete, aby vaše kniha byla úspěšná a dosáhla cílů, které jste si pro ni vytyčili, potřebujete publikum, a to si musíte předem promyslet a definovat.

Publikum je jedna skupina lidí, kteří sdílejí konkrétní problém, který vaše kniha řeší. Proč je to důležité? Protože klíčem k napsání dobré knihy je vlastně co nejvíce zúžit své publikum pouze na lidi, kterým má vaše kniha pomoci.

Někteří autoři začínají tím, že si myslí, že jejich kniha může potenciálně oslovit každého. Sní o milionech lidí, které by jejich kniha "možná" mohla oslovit. Nedělejte to. Doslova nikdy nebyla napsána kniha, která by měla publikum pro všechny. Pokud si myslíte, že vaše kniha je pro každého, jste na velkém omylu. Faktem je, že velká většina knih je pro většinu lidí naprosto neatraktivní. A to je naprosto v pořádku.

Otázka pro publikum č. 1: Kdo je vaše primární publikum?

Doporučujeme začít u nejmenšího možného publika, které musíte oslovit, aby byla vaše kniha úspěšná. Pro většinu autorů platí, že čím menší, tím lepší. Vaše celkové publikum je řada soustředných kruhů; primární publikum je terčík. Tím, že začnete v menším měřítku, si můžete zajistit, že vaše kniha NĚKOHO určitě osloví. Toto zaměření na výklenek zaručuje, že vaše publikum bude vašimi myšlenkami nadšené, bude vaše myšlenky realizovat a bude se o ně dělit se svými vrstevníky.

Tento proces není o nic složitější než položit si zcela základní otázku: Kdo se o mé knize MUSÍ dozvědět, aby dosáhla výsledků, které chci? To zahrnuje výsledky pro čtenáře i pro vás.

Pokud je například vaším cílem pomoci vedoucím pracovníkům v ropném a plynárenském průmyslu lépe se rozhodovat o tom, kde těžit, a vy chcete přednášet na významných konferencích o ropě a plynu a stát se odborníkem v této oblasti, pak jsou vaším publikem lidé, kteří si objednávají řečníky na tuto konkrétní konferenci (a vedoucí pracovníci, kteří se jí účastní).

Pokud je vaším cílem pomoci technickým ředitelům lépe nabírat inženýry a zvýšit svou autoritu v oblasti technických ředitelů, abyste získali klienty pro svou firmu zabývající se náborem technických ředitelů, která se zaměřuje na malé a střední firmy, pak jsou vaším hlavním publikem technologičtí ředitelé z malých a středních firem.

Pokud chcete pomáhat lidem vypořádat se s bolestmi zad a zviditelnit se ve své komunitě, abyste přivedli klienty do své chiropraktické praxe, pak jsou vaším publikem lidé z vaší komunity se zdravotními problémy, které můžete řešit. Je to docela jednoduché.

DOBRÉ PŘÍKLADY

  • Chiropraktici, kteří mají vlastní ordinace a hledají lepší způsoby, jak propagovat své podnikání.
  • Akreditovaní investoři, kteří hledají, jak se dostat k vínu jako investici.
  • Ženy manažerky ve věku 30-45 let, které chtějí mít děti, ale nechtějí ohrozit svou kariéru.

ŠPATNÉ PŘÍKLADY

  • Ženy ve věku 20-70 let, trpící, které se chtějí cítit lépe.
  • Každý vedoucí pracovník, který chce být lepším vedoucím pracovníkem.
  • Mladí muži a ženy, kteří hledají v životě něco víc.

Otázka pro čtenáře č. 2: Popište typickou osobu vašeho primárního publika (avatara). Jací jsou?

Tato osoba je doslova tím, pro koho knihu píšete. Jsou to vaši dokonalí čtenáři. Mělo by jít o popis konkrétní osoby z vašeho primárního publika. Může to být skutečná osoba, která je představitelem vašeho publika, nebo to může být vymyšlená kompozice několika různých lidí.

Je důležité, abyste popsali konkrétní osobu, protože to umožňuje reálnější umístění vaší knihy. Nepopisujte skupinu, typ nebo soubor vlastností: vytvořte jednotlivce se jménem a příběhem.

Smyslem toho, že to uděláte tímto způsobem, je připravit vás na další dvě otázky, které se týkají proniknutí do bolesti vašeho publika a přínosů, které mu četba vaší knihy přinese. Jasné pochopení obojího slouží jako měřítko, podle kterého můžete měřit hodnotu svého obsahu, až začnete psát.

Pokud je to možné, vyberte si někoho, kdo vás nabíjí energií - buď skutečnou osobu, nebo složeninu skutečných osob. Někoho, komu opravdu chcete pomoci, možná někoho, kdo vám připomíná vás samotné, než jste znali vše, co znáte nyní ("mladší já" může být skvělým ideálním čtenářem). Čím více si představíte skutečného člověka, kterému můžete pomoci, tím více se budete těšit na to, že pro něj tuto knihu napíšete.

Otázka pro čtenáře č. 3: Jakou bolest prožívá tato osoba, protože nečetla vaši knihu?

V tomto kroku jde o vyjádření bolesti vašeho čtenáře. Jak trpí, o co přichází, co nemá, co by chtěl? Jsou v depresi a trpí - jak konkrétně a proč? Vaše odpověď by se měla týkat pouze problémů, které v současné době mají, nikoli jejich řešení. Vaše kniha je lékem, ale nejprve musíme vědět, co je trápí. Někdy se otázky 3 a 4 trochu překrývají, a to je v pořádku. Ve skutečnosti jste mohli bolest napsat do popisu osoby. Pokud ano, stačí ji vystřihnout a vložit a přesunout sem.

Otázka pro čtenáře č. 4: K jaké proměně dojde díky tomu, že si přečtou a začnou používat vaši knihu?

Co se stane, až si tato osoba přečte vaši knihu a implementuje vaše myšlenky? Přestane pouze prožívat výše popsanou bolest? Získají další výhody, nebo obojí? K jakým dobrým věcem dojde v důsledku přečtení vaší knihy a realizace vašich myšlenek? A co je nejdůležitější, k jakým změnám nebo proměnám dojde v jejich životě? Jaký je jejich nový život?

V tomto seriálu jsme popsali

  1. Pojďte napsat knihu! Co je na tom těžkého?
  2. Jak udržet disciplínu?
  3. Proč chci vlastně psát?
  4. Píšete knihu? A pro koho?
  5. A o čem tedy vlastně bude Vaše nová kniha?
  6. Osnova kapitol, úvod a závěr
  7. Aby se to hýbalo a vůbec to (všechno) napsali
  8.  Jak vlastně psát?
  9. Aby se to dalo číst
  10. Nekonečné úpravy a dokončení

Autor: Oto Jasnější

Foto zdroj pexels.com

Články s podobnými tématy