
Uč se, mozku!
42 vědecky ověřených tipů, jak se učit chytřeji, ne déle a všechny se hodí!
Pamatujete si ten pocit, když jste jako dítě něco objevili poprvé? Když jste se naučili jezdit na kole, luštili první knihu nebo poprvé v životě připravili jídlo, které chutnalo skvěle? Proč bychom měli tyto okamžiky přenechat jen dětství? Učení není jen o známkách a školních letech – je to klíč k životu, který je plný energie, radosti a smyslu. A co je nejlepší? Nikdy není pozdě začít znovu.
U nás je to příšerné
Patří mezi země, kde se lidé učí v podstatě jen v dětství. Starší dospělí se v podstatě učení štítí. Jen zhruba každý 20. (!) z nás se podle Eurostatu nějak zapojuje do celoživotního vzdělávání (jen 5,4 % dospělých Čechů ve věku 25–64 let), To je hluboko pod evropským průměrem (10,8 %). V severských zemích, jako je Švédsko nebo Finsko, se celoživotně vzdělává více než 25 % populace ve stejné věkové kategorii. Tyto země přitom vykazují nejen vyšší úroveň spokojenosti obyvatel, ale také delší průměrnou délku života a nižší výskyt neurodegenerativních onemocnění. Situace je ještě horší u lidí nad 50 let, kde je zapojení do vzdělávacích aktivit minimální. To je prostě příšerné!
Proč jsme na tom v Česku tak špatně? Jedním z důvodů je podceňování vzdělávání jako hodnoty v dospělosti. Mnoho lidí si myslí, že učení je pouze pro děti a mladé dospělé. Dalším faktorem jsou stereotypy spojené s věkem – například představa, že po padesátce je „zbytečné“ se učit něco nového.
Učení jako „posilovna pro mozek“
Mozek sice není sval, ale není špatné k němu tak přistupovat. Jak určitě víte, je tvořen tzv. neurony, které jsou propojeny miliardami synapsí. Tato propojení se mění, posilují nebo oslabují na základě zkušeností, učení a aktivit, kterým se věnujeme. Takže se musí stále „cvičit“ a to procesem, známým jako neuroplasticita. Jak ho procvičíme?
Proč mozek potřebuje neustálé podněty?
Mozek je aktivní každou vteřinu našeho života, dokonce i ve chvílích, kdy odpočíváme. Ale stejně jako svaly, i on potřebuje pravidelný trénink, aby si udržel svou výkonnost. Bez dostatečné stimulace totiž dochází k jeho oslabování, což se může projevit zhoršenou pamětí, sníženou schopností soustředění nebo obtížemi při řešení problémů.
Některé chemické procesy v mozku se ve středním a vyšším věku přirozeně mění. Produkce důležitých látek, jako je dopamin a serotonin, klesá, což může negativně ovlivnit naši náladu a mentální kapacitu. Není to o tom, že bychom neměli nic dělat – právě naopak! Právě v těchto obdobích života se ukazuje, jak zásadní je udržovat mozek aktivní – třeba prostřednictvím učení nových dovedností. Různé výzkumy, včetně těch z Cambridgeské univerzity, potvrzují, že lidé, kteří se celoživotně vzdělávají, mají až o 40 % nižší riziko vzniku kognitivních onemocnění, jako je demence. Učení tak není jen záležitostí osobního rozvoje, ale také účinnou prevencí proti „stárnutí mozku“.
Budete mít více psychické a sociální pohody
Naučit se něco nového dokáže zázraky i s naší psychikou. Přináší nám pocity seberealizace, pomáhá zvyšovat sebevědomí a otevírá dveře k úplně novým zážitkům. Když zvládnete novou dovednost, získáte pocit, že si dokážete poradit s jakoukoli životní změnou – což je neocenitelné nejen v osobním, ale i profesním životě. Můžete se věnovat řemeslu, jazyku, nebo hraní na hudební nástroj. Nemusíte se znovu učit vyjmenovaná slova nebo integrály – i když by to také prospělo…
Učení má také velmi výrazný vliv na naše soužití, vnímání okolí a sociální vazby. Společné kurzy, workshopy nebo vzdělávací programy umožňují setkávat se s novými lidmi, kteří sdílejí některé myšlenky, zájmy, ale i pohled na svět. To všechno velmi významně pomáhá bojovat proti izolaci, která je častým problémem zejména ve vyšším věku.
A zase čísla - podle Eurostatu mají lidé zapojení do celoživotního učení o 25 % vyšší šanci, že si udrží aktivní sociální síť i ve stáří. A jak víme, kvalitní vztahy jsou jedním z pilířů šťastného života.
Všechno se mění a celoživotní učení je prostě nutnost
Není to fráze. Svět se dnes tak nesmírně rychle mění, že schopnost učit se novým věcem je naprostou nezbytností. Technologie, pracovní trh i společenské trendy se mění rychleji než kdy dříve. Vždyť si vezměte jen, co všechno ovlivňuje AI, jak je potřeba kritické myšlení, jak se vyvíjí zdravotnictví a věda. S tím se pasivitou moc nedá držet krok. Podle OECD projde během příštích 20 let polovina současných pracovních míst radikálními změnami. To znamená, že bez schopnosti adaptace a ochoty učit se nové věci riskujeme, že nám svět uteče.
Co můžeme udělat?
Je načase změnit postoj ke vzdělávání ve středním a vyšším věku. Každý z nás může začít jednoduchými kroky:
Ať už jste ve věku 45 nebo 65 let, učení je tou nejlepší věcí, kterou pro sebe můžete udělat. Nejenže posílíte svou mysl, ale také získáte nový pohled na svět, přátele a radost z malých i velkých úspěchů. Je čas prolomit stereotypy a udělat z učení součást svého života – protože mozek, který se učí, je mozek, který žije.
Zdroje:
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0956797610387433
https://www.apa.org/monitor/2021/03/lifelong-learning
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnhum.2019.00090/full
https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/
Autor: Tomáš Poucha
Foto zdroj: Pexels.com