Díváte se na svět (svou budoucnost) takticky, nebo strategicky?

Umíte se dívat na svět kolem (a sami sebe) s odstupem? Hodí se to obzvláště, když chceme něco dělat se svým životem, nebo si ho minimálně vyjasnit. Konec roku je dobrá příležitost.

O taktice a strategii se v běžném životě mluví převážně ve spojitosti s byznysem, pokud tedy neřešíme politiku nebo válečné konflikty. Pojďme se na tuto oblast podívat z pohledu běžného života.

Strategickému pohledu na svět se nedávno věnoval článek Harvard Business Review, který se zaměřoval hlavně na rozvoj kariéry. Zjednodušeně řečeno zmiňoval, že lidé, kteří se na svět dívají optikou taktiky, nebo jsou tak prostě jen vnímaní okolím, mají mnohem menší šanci se prosadit a hierarchicky růst. 

Jenže ono to úplně stejně funguje i v běžném životě. Výzkumy navíc potvrzují, že takový strategický pohled umí přirozeně jen jeden člověk z pěti… Pojďme se na to podívat a najít napojení do běžného života.

1) Základ je v myšlení

Aby náš svět a život někam směřoval, musíme mít v některých věcech jasno. Je to o naší schopnosti porozumět situaci, generovat nové nápady, jak se posunout od současného stavu k žádoucímu budoucímu stavu, a také jak řešit výzvy a problémy. Má to tři základní složky

  • Uvědomění si souvislostí a vnímání světa v širších souvislostech.
    • Pochopení vnitřní situace (v práci je to nějaká značka, kultura, nebo obecné procesy; v osobním životě všechny vztahové, funkční, hodnotové souvislosti).
    • Ale i vnější situace (business = trendy na trhu, chování zákazníků, konkurence to osobní je podobné, tedy vnímání "zeitgeist", nálady, sociální, kulturní trendy atd.).
  • Vhled se vztahuje k naší schopnosti uvědomovat a pojmenovat si souvislosti, návaznosti,.To vyžaduje zvídavost a aktivní, až průzkumnické myšlení.
    • Klíčovým rysem lidí se strategickým myšlením je rovnat si to, co kolem sebe vidí, cítí nebo jim nesedí do souvislostí a upravovat svůj pohled na svět. Je k tomu potřeba disciplína, průběžně si zaznamenávat, kategorizovat, ale i sdílet a reflektovat poznatky. 
  • Posouvat a měnit – celkem logicky, to co jsme si uvědomili a vyjasnili prostě využíváme k vytvoření nové hodnoty.
    • A ano, je to o tom, že nic si nemůžeme naplánovat dopředu na 100 % - svět se mění a my musíme být schopni na to reagovat.

Malý test všeho strategického myšlení

Položte si následující otázky (nezaměřujme se moc na práci – tam to může být jasné…).

  • Posuzuji pravidelně aktuální situaci (svého vztahu, života, zdraví?) a to jak z interního, tak z externího hlediska?
  • Sdílím tyto poznatky se svým partnerem/rodinou/přáteli?
  • Jak se mi daří mít o věcech přehled? Jak poznám, že si nekecám?
  • Držím se v životě osvědčených postupů, nebo hledám nové přístupy?
  • Na čem se zasekávám?

2) Po čem vlastně jdeme?

Po takovém vyjasnění a uvědomění si svých pohledů nebo „záseků“ je třeba vyjasnit si po čem půjdeme, s kým a jak to budeme dělat, co nám hrozí. V businessu je to možná lépe uchopitelné - kam investujete své zdroje - čas, talent a kapitál? V životě to ale není moc jiné.

  • Efektivní práce se zdroji: Jak pracujeme s časem? Jak přistupujeme k penězům, ale i ke vztahům, nebo svému zdraví? Jakou roli v tom hraje práce? Čemu potom dáváme přednost? Co je na úkor jiných zdrojů? U čeho dělat kompromisy a jaké? Co povede k dosažení toho, co chceme?
  • Jiný pohled a nové možnosti: Namísto prostého přijetí základní varianty vytvářejí strategičtí myslitelé celou řadu reálných alternativ. Jste si takových variant a jiných pohledů vědomí? Máte čas o nich přemýšlet? Řídíte se jimi? Kdy a jaké kompromisy, nebo riziko?
  • Spokojenost? Nebo o co jde? Ústředním cílem businessové strategie je vytvoření výhody, nebo zisku. To není překvapivé, ale to co to je ve vašem životě? K čemu tedy opravdu směřujete? Proč a k čemu tedy využíváte peníze, čas? Proč se na věci díváte jinak?  Co se děje ve vás, ale i kolem vás?

3) No, potom to udělat…

Je hezké mít plán nebo vzletné myšlenky, ale hlavní je TO dělat. Musíme dělat konkrétní, jasné a dopředu směřující kroky, u toho se stále  ujišťovat, že děláme to správné, případně kroky a chování upravovat. No a mělo by to chápat a vnímat i naše okolí - musíme se s ním sladit – musí chápat, co to vlastně chceme, případně se do toho může zapojit. Vhodné jsou otázky:

  • Jsem (skutečně) připraven(a) jednat, ně o měnit?
  • Nechávám se snadno odvést na vedlejší kolej jinými překážkami na cestě?
  • Ptám se druhých, jaké jsou jejich cíle? Ví to o mně?
  • Nelžu si?
  • Je mi jasné, co chci zlepšovat? 

Je to jako s plánováním výletu

Pokud chceme jet na rodinný výlet, je dobré mít jasno nejen v tom, kam chceme jet. Samozřejmě to můžeme nechat osudu a může se to povést, ale také nemusí a my si to nemusíme tak užít.

Je tedy dobré vidět i takový obyčejný výlet z více úhlů - určit si více parametrů, očekávání, možnosti. Má to být rychlé, pomalé, pohodlné, zábavné, poučné, odpočinkové, nebo třeba laciné?  

Jedná se vlastně o vhled, který nám pomůže dělat věci více, podle našich představ. Můžeme o všem lépe přemýšlet, plánovat, ale i měnit a přizpůsobovat se nečekaným změnám. Můžeme si sami vyjasnit, jestli to umíme a kde míváme chyby.

Zvenku to může vypadat snadné, základem je jasné chování.

Takový přístup odlišuje strategické myslitele od těch ostatních, a jsou to způsoby chování, které se lze naučit a používat. Zvládne to každý - je to vlastně řemeslo

Co si budete muset zodpovědět, když chcete (vymyslet/vyjasnit/změnit/rozjet) životní strategii nebo jen ten příští rok?

  1. Začátek spočívá v analýze současné situace - Jak to je kolem i ve mně? Všechny moje silné a slabé stránky, ale i možnosti – pozitivní i negativní ve světě kolem nás.
  2. Co vlastně chci? - Tedy moje jasné představy, vize a konkrétní cíle. Od nich je jen kousek ke směru, úkolům, nebo konkrétním milníkům
  3. Jaký bude plán? Jaké kroky, termíny, zdroje budou potřeba? Co je reálné a co je přání?
  4. Lžu si do kapsy? Co se může pokazit? Kdy budu muset plán změnit? Zvládnu to? Jak? Čím? Mám odstup?
  5. Opravdu to dělám?

Sedí vám tak třeba i výlet do dalšího roku?

Autor: Tomáš Poucha

Foto zdroj: pexels.com

Články s podobnými tématy