O čem se nemluví a mělo by

27.06.2022

Zdravá střeva ovlivňují a posilují imunitní systém mnohem více, než se tuší

Pokud se snažíte zlepšit svůj imunitní systém, mohou v tom hrát důležitou roli i vaše střeva. Zdraví střev a imunitního systému spolu úzce souvisí a změny jednoho z nich mohou ovlivnit i druhý. Interakce mezi vaším střevním mikrobiomem a imunitním systémem jsou složité a působí oběma směry.

Vaše střevo je domovem tisíců různých druhů mikroorganismů - včetně bakterií, hub, virů a dalších mikrobů - souhrnně známých jako střevní mikrobiom. Některé bakterie jsou spojeny s lepšími zdravotními výsledky, jiné s horšími.

Zdravý střevní mikrobiom obvykle zahrnuje širokou škálu různých prospěšných bakterií a je nezbytný pro zdravý imunitní systém. Hraje důležitou roli při regulaci imunitního systému tak, aby reagoval na zranění nebo infekci, ale nenapadal zdravé tělesné tkáně.

Mezi zdravím střev, imunitním systémem a tím, co jíte, existují také silné vazby. Vědci ze studie ZOE COVID Symptom Study nedávno zveřejnili výsledky největší studie na světě, která se zabývala souvislostmi mezi stravou a COVID-19.

Zjistili, že u lidí, kteří jedli stravu šetrnou ke střevům, včetně velkého množství rostlin, byla pravděpodobnost výskytu závažných příznaků COVID nebo nutnosti hospitalizace o 40 % nižší než u lidí, kteří se stravovali nezdravě.

A pravidelnou konzumací určitých druhů potravin můžete zlepšit zdraví svého střevního mikrobiomu - a imunitního systému. Jak zdraví vašich střev ovlivňuje váš imunitní systém? Stejně jako zdraví vašeho imunitního systému může ovlivňovat zdraví vašich střev, může mít váš střevní mikrobiom přímý vliv na váš imunitní systém, včetně určitých typů zánětů.

Když se zamyslíte nad zánětem, pravděpodobně vás napadne, co se stane, když se náhodou pohmoždíte nebo říznete. Zarudnutí, otok a teplo, které můžete zaznamenat při hojení, jsou známkou toho, že buňky v poškozeném místě vysílají naváděcí signály specializovaným imunitním buňkám, aby bojovaly s infekcí a opravily poškození.

Tomuto procesu se říká akutní zánět a je součástí přirozeného způsobu, jak se vaše tělo o sebe stará. Dalším typem zánětu je chronický zánět. Chronický zánět je dlouhodobá, pokračující reakce vašeho imunitního systému. Může negativně ovlivnit vaše zdraví, mimo jiné tím, že zvyšuje riziko závažných onemocnění, jako je obezita, srdeční choroby a cukrovka 2. typu. Vědci se domnívají, že střevní mikrobiom může být hlavním hráčem, který spojuje chronický zánět s těmito nemocemi.

Výzkum stále častěji odhaluje důležité souvislosti mezi rozmanitým střevním mikrobiomem s mnoha prospěšnými mikroby a zdravým imunitním systémem.

V nedávné studii se vědci zabývali vztahy mezi rozmanitostí střevního mikrobiomu, stravou a imunitním systémem u dvou skupin lidí, kterým byla po dobu 10 týdnů podávána speciální strava.

Jedna skupina jedla stravu s velkým množstvím vlákniny, zatímco druhá skupina dostávala stravu s vysokým obsahem fermentovaných potravin obsahujících probiotika. Probiotika jsou živé mikroby, které mohou mít příznivý vliv na střevní mikrobiom.

Strava s vysokým obsahem vlákniny byla spojena se stabilní střevní diverzitou. Ve skupině, která jedla fermentované potraviny, se rozmanitost mikrobiomu zvýšila, zatímco markery zánětu v těle se snížily.

Další výzkumy se zabývaly vztahem mezi naším imunitním systémem a rozmanitostí střevního mikrobiomu s přibývajícím věkem. Později v živote je střevní mikrobiom méně rozmanitý a zvyšuje se riziko infekčních onemocnění. Ačkoli je zapotřebí dalších studií, vědci už našli důkazy, že probiotika i prebiotika - látky jako vláknina, které vyživují bakterie ve střevech - by mohly pomoci řešit snížení rozmanitosti střevního mikrobiomu.

V některém z dalších článků na portálu Magnoli se budeme více do detailu věnovat tomu, která jídla vám pomohou zvýšit rozmanitost vašeho mikrobiomu.

A co vy? Snažíte se doplňovat probiotika? Jdete na to přes přirozené potraviny nebo pomocí doplňků stravy?

Články s podobnými tématy