Jak v práci myslet jinak?

Dnes už nestačí jen „dělat to, co máte“. Aby se nám dařilo, musíme zpochybňovat zažité představy a posouvat svět dál. Umíte být kreativní?

Představte si, že hrajete videohru, ve které musíte překonávat výzvy a získávat odměny, abyste postoupili na další úroveň. V kariéře to funguje podobně, ale místo bojů s draky nebo budování měst musíte zvládat kancelářskou politiku a plnit cíle. A stejně to řeší i vaši kolegové.

Vaše myšlení vytváří vaše postoje a přesvědčení. Pokud se váš přístup zaměřuje na dělání minima, protože věříte, že nemůžete skutečně něco změnit, pravděpodobně nevyniknete. Na druhou stranu, pokud se zaměříte na zlepšení své práce (a života) prostřednictvím zvídavosti, kreativity a neustálého učení, jste lépe připraveni objevovat a vytvářet nové příležitosti v každé oblasti toho, co děláte. Jinými slovy, máte větší šanci rozvinout inovační myšlení. Zde je několik kroků, jak začít.

1) Přijměte zvídavost při řešení problémů

Zvídavost podporuje inovace tím, že vás povzbuzuje ke zpochybňování zažitého stavu a zkoumání nových možností. Když k úkolům – i těm nudným – přistupujete pozitivně, máte větší šanci objevit nové řešení stávajících problémů. Toto proaktivní zkoumání může vést ke zlepšení procesů, inovacím produktů a novým obchodním modelům, které mohou výrazně zlepšit úspěch vaší organizace, ale stejně to platí i osobním životě.

Jak to vypadá v praxi: Před začátkem projektu si položte otázky, které vám a ostatním pomohou myslet mimo zavedené rámce: Jaký je hlavní důvod problému, který se snažím vyřešit? Jak mohu co nejrychleji a s co nejmenšími investicemi přinést největší hodnotu? Je zde nějaká příležitost, kterou nevidím, jak mít větší dopad? Cílem je získat přehled o základním problému a identifikovat předpoklady, které mohou omezit vaši produktivitu a výsledky.

Například, pokud máte za úkol přepracovat rozhraní firemního webu, nezůstávejte u základního zadání. Zkoumejte širší obrázek. Ptejte se: Co by překvapilo a potěšilo zákazníka? Jak můžeme náš proces vylepšit? Můžete dokonce provést rozhovory s uživateli o jejich zkušenostech, abyste si ověřili své předpoklady před investováním času a prostředků.

Tento přístup ukazuje Todd Yellin, analytik v Netflixu, který se pustil do úkolu vylepšit uživatelské rozhraní. Místo pouhého vylepšení vizuálů zkoumal chování zákazníků. Sledoval, co lidé sledují, jak dlouho, co sledují následně a kdy. Výsledkem byly poznatky, které mu pomohly přepracovat interakce uživatelů s platformou Netflix. Vyvinul algoritmus, který předpovídá a doporučuje obsah na základě historie sledování, což zvýšilo zapojení uživatelů a pozici Yellina jako klíčovou osobu v evoluci firmy.

Tip: Po každém projektu sepište, co nefungovalo, a jaké poučení to poskytuje pro budoucí úsilí. Tento postup buduje odolnost, která vám umožní se odrazit od neúspěchů a vnímat je jako nezbytné kroky v procesu učení. Vytrvalost může vést k průlomům, které posunou vaši kariéru vpřed.

2) Podporujte nepřetržité učení

Obchodní prostředí se neustále mění. Jen se podívejte, jak umělá inteligence nedávno způsobila revoluci ve firemním světě. Věnováním času nepřetržitému učení – ať už během práce nebo mimo ni – zajistíte, že vaše dovednosti a znalosti zůstanou aktuální a špičkové. Tento závazek k růstu může zlepšit vaši schopnost přispívat k vaší organizaci a učinit vás atraktivnějším kandidátem na povýšení.

Jak to vypadá v praxi: Vyčleňte si hodinu týdně na učení. Sledujte novinky ve svém oboru, účastněte se networkingových akcí nebo konferencí, nebo absolvujte online kurzy, které doplňují vaše aktuální projekty a rozšiřují vaše dovednosti. Cílem je být v obraze ohledně nejnovějších trendů v oboru, zdokonalovat se podle potřeby a stát se vysoce kvalifikovaným ve své oblasti zájmu. Čím více nástrojů budete mít k dispozici, tím snáze se přizpůsobíte, změníte směr a budete kreativně přemýšlet při řešení nových výzev.

Mimo práci mohou být užitečné také koníčky a nové zážitky. Výzkumy ukazují, že zapojení do kreativních aktivit může pomoci budovat nové dovednosti a zvyšovat kreativitu v práci.

Tip: Seznamte se s dovednostmi, které chcete rozvíjet. Hledejte články, TED videa, online kurzy přes LinkedIn nebo Coursera, a sledujte odborníky na sociálních médiích, kteří vám mohou pomoci získat tyto znalosti. Sdílejte to, co se naučíte, se svým týmem, což může posunout vaše projekty a z vás udělat osobu s novými dovednostmi.

3) Podporujte otevřenou spolupráci

Inovace se daří v prostředích, kde jsou nápady volně sdíleny a různé perspektivy jsou ceněny. Otevřená spolupráce podporuje pocit komunity a kolektivní odpovědnosti za projekty, čímž zvyšuje pravděpodobnost inovativních výsledků. Velké inovace často vznikají při spolupráci mezi týmy a odděleními a lidé, kteří umí budovat mosty přes tyto bariéry, mohou tento proces podpořit.

Jak to vypadá v praxi: Zorganizujte měsíční brainstormingové sezení s vaším týmem nebo kolegy. Místo schovávání nápadů a práce na projektech samostatně, iniciujte dialog a zpětnou vazbu, čímž se odlišíte jako tvůrce mostů, který si cení spolupráce pro inovace.

Například, pokud pracujete na projektu pro zlepšení zákaznické spokojenosti, zorganizujte měsíční brainstormingové sezení s vaším týmem. Povzbuzujte otevřený dialog a vyzvěte všechny k sdílení zpětné vazby. Tento kolaborativní přístup nejenže generuje několik řešení k zamyšlení pro skupinu, ale také podporuje pocit týmové práce a společného účelu. Tím, že tato sezení povedete, se stanete vůdcem s pokrokovým myšlením, který si cení kolektivní kreativity – a pravděpodobně dosáhnete lepších výsledků.

Tip: Vedení deníku o inovacích vám pomůže zapisovat si nápady a reflexe. Sdílejte své myšlenky se svým týmem a povzbuzujte ostatní k témuž. Reflexe vám umožní posoudit zkušenosti, pochopit myšlenkové procesy a identifikovat oblasti pro osobní a profesní růst. Tato introspekce může odhalit vzorce, příležitosti pro inovace a oblasti, kde změna přístupu může vést k lepším výsledkům.

Rozvoj inovačního myšlení je víc než osobní cíl rozvoje. Je to strategický kariérní krok. Přijetím tohoto myšlení – a chování, které s ním souvisí – se můžete postavit jako profesionál s pokrokovým myšlením, přizpůsobivý a dynamický, připravený přispět k úspěchu vaší organizace jako budoucí vůdce.

Autor: Magda Vaňková

Foto zdroj: Pexels.com 

Zdroje:

  • Curiosity and Innovation: Gruber, M. J., Gelman, B. D., & Ranganath, C. (2014). States of curiosity modulate hippocampus-dependent learning via the dopaminergic circuit. Neuron.
  • Example of Todd Yellin at Netflix: Cited from various case studies and articles about Netflix’s innovation strategy, such as in the book “That Will Never Work: The Birth of Netflix and the Amazing Life of an Idea” by Marc Randolph.
  • Continuous Learning and Career Advancement: Noe, R. A., Tews, M. J., & McConnell Dachner, A. (2010). Learner engagement: A new perspective for enhancing our understanding of learner motivation and workplace learning. Academy of Management Annals,
  • Benefits of Hobbies and Creativity: Daly, S. R., Mosyjowski, E. A., & Seifert, C. M. (2014). Teaching creativity in engineering courses. Journal of Engineering Education,
  • Collaboration and Innovation: Sawyer, K. (2017). Group genius: The creative power of collaboration. Basic Books.
  • Brainstorming and Team Innovation: Paulus, P. B., & Nijstad, B. A. (2003). Group creativity: Innovation through collaboration. Oxford University Press.
  • Experiential Intelligence: Seth, J. (2021). Experiential Intelligence: How Your Experiences Shape Your Mindset. HarperCollins Publishers.


 

Články s podobnými tématy