Chcete napsat knihu? Proč vlastně psát?

Třetí díl seriálu: Stanovte si cíle své knihy: Proč píšete knihu a čeho chcete dosáhnout?

Prvním krokem při psaní knihy je to, čemu se v knižním průmyslu říká "positioning". Je to nejdůležitější součástí psaní (i marketingu) vaší knihy. Co je to positioning knihy? Jednoduše řečeno: Pozicování knihy je místo, které vaše kniha zaujímá v mysli čtenáře, a to, jak čtenář vnímá, že vaše kniha naplňuje jeho potřeby.

To je technická, oborová definice positioningu. Ve skutečnosti je však positioning odpovědí na otázku, kterou si čtenáři kladou u každé knihy: "Proč bych si měl přečíst právě tuto knihu?"

Je důležité si uvědomit, že se nemůžete vypsat z problému s positioningem ani se z něj vymanit na trhu. Pokud ho zvládnete správně, positioning vám usnadní psaní i marketing knihy a zajistí, že od své knihy dostanete to, co chcete. Pokud to nebudete brát vážně - pokud si positioning špatně nastavíte - pak téměř nic, co můžete udělat, vaši knihu nezachrání ani nezajistí její úspěch.

Nejlepším místem, kde začít s pozicováním knihy, jsou vaše cíle. Jakmile totiž víte, čeho chcete svou knihou dosáhnout, umožní vám to zjistit, jakou knihu správně napsat. Tato základní otázka pomáhá autorům rozeznat správné cíle: "Představte si, že je několik let po vydání vaší knihy. Čeho vám kniha pomohla dosáhnout, že se vám vynaložené úsilí vyplatilo?".

Existuje téměř nekonečné množství přínosů, které může kniha autorovi přinést, ale většina z nich spadá do jednoho z těchto šesti oblíbených cílů:

  • Zvýšení viditelnosti/profilu: Knihy mohou zviditelnit autora různými způsoby, například usnadnit jeho zviditelnění v médiích nebo zvýšit jeho prestiž v oboru.
  • Zvýšení autority/důvěryhodnosti v oboru.
  • Získání nových klientů/obchodních příležitostí.
  • Přednášky diskuse: Kniha je téměř nutností k tomu, abyste se mohli stát placeným řečníkem nebo abyste byli vůbec objednáni k nějakému veřejnému vystoupení.
  • Zanechat po sobě odkaz.
  • Působit na ostatní: Existuje mnoho způsobů, jak ovlivnit lidi, a pro některé autory je to často hlavní přínos. Buď je nezajímá, co jim jejich kniha přinese, nebo je to zajímá až jako vedlejší přínos.

Co jsou nereálné cíle knihy?

Samozřejmě každý tajně doufá, že se jeho knihy prodají tuny a dosáhne průlomového úspěchu - ale pokud si to stanovíte jako cíl, připravujete se na neúspěch. To nejsou realistické cíle. Ve skutečnosti to nejdůležitější, co můžete v souvislosti s touto otázkou udělat, je zabít své fantazie a stanovit si cíle, které jsou dosažitelné. Pro většinu autorů jsou tyto cíle nereálné:

  • prodat desítky tisíc výtisků
  • být pozván na přednášku TED.
  • stát se slavným autorem
  • dostat se do známého pořadu
  • vyplnit špatně definovanou citovou prázdnotu

S těmito cíli je to tak: nejsou doslova nemožné. Lidé je všechny splnili. Několik našich autorů je splnilo. Jsou však mimořádně vzácné a většina knih nemá šanci tyto cíle splnit. Čím více se zaměříte na realistické cíle, tím lépe vaše kniha zasáhne publikum, které potřebujete k úspěchu.

V tomto seriálu jsme popsali

  1. Pojďte napsat knihu! Co je na tom těžkého?
  2. Jak udržet disciplínu?
  3. Proč chci vlastně psát?
  4. Píšete knihu? A pro koho?
  5. A o čem tedy vlastně bude Vaše nová kniha?
  6. Osnova kapitol, úvod a závěr
  7. Aby se to hýbalo a vůbec to (všechno) napsali
  8.  Jak vlastně psát?
  9. Aby se to dalo číst
  10. Nekonečné úpravy a dokončení

Autor: Oto Jasnější

Foto zdroj pexels.com

Články s podobnými tématy